fbpx

De link die mensen vaak leggen met afvallen is minder eten. Hoe minder je eet, hoe sneller je afvalt. Dus dan ga je maaltijden overslaan toch? Hoe logisch het ook klinkt, niets is minder waar. Wanneer je af wil vallen is het inderdaad de bedoeling dat je minder eet, maar niet EXTREEM veel minder. Als je een heel stuk minder gaat eten dan je normaal doet, raakt je lichaam in paniek. Wat er dan gebeurd is dat je lichaam alles wat er aan voeding binnenkomt vasthoudt. Dit komt doordat je lichaam switcht naar een soort ‘spaarstand’. Het wil zo veel mogelijk voedingsstoffen vasthouden, omdat je zo weinig binnen krijgt. Daardoor val je op een gegeven moment niet meer af en wanneer je vervolgens terug slipt in je oude voedingspatroon vliegen de kilo’s er weer aan.

Nu zal je vast denken; ‘maar hoe val ik dan af?’ Dit is eigenlijk redelijk simpel en standaard, zoals je het overal hoort.

  • Je zal meer moeten bewegen

Dit zorgt ervoor dat je meer spiermassa aanmaakt, waardoor je sneller vet verbrand!

  • Je zal verantwoord moeten eten

Denk aan wat je in je mond stopt. Eet je veel koek, snoep en kant en klaar maaltijden? Dan zal je minder maaltijden kunnen eten dan wanneer je veel groenten, fruit, volkorenproducten en dergelijke eet. Geproduceerde producten bevatten nu eenmaal meer calorieën dan verse of vezelrijke producten.

  • Je zal moeten nadenken WAAROM je eet

Is het omdat je honger hebt? Of ben je eigenlijk gewoon verveeld of verdrietig?

  • Je zal meer bezig moeten zijn met je maaltijden

Tegenwoordig hebben we zo veel te doen op een dag en doen we het eten even snel tussen de activiteiten door. We maken geen tijd meer vrij voor onze maaltijden en schrokt het gedachteloos weg terwijl je aan het werk ben achter de computer. Heb je dan wel echt gegeten?

Dit zijn slechts een aantal punten waar je op moet letten als je af wil vallen. Zit jij al een tijdje niet lekker meer in je vel? Wil je graag die paar extra kilo’s kwijt, maar vind je het na deze tips nog lastig? Schroom dan niet om contact op te nemen met ons! We zijn diëtisten die weten waar we over praten en zijn erin opgeleid om voedingsadvies te geven dat is afgesteld op jouw wensen en beperkingen.

 

Bron: Kayman, S., Bruvold, W., & Stern, J. S. (1990). Maintenance and relapse after weight loss in women: behavioral aspects. The American journal of clinical nutrition, 52(5), 800-807.

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Beach Balance Voedingskundige begeleiding is een diëtistenpraktijk waar drie enthousiaste diëtisten werkzaam zijn. Wij helpen je graag om je doel te bereiken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

UA-65525267-1