Tips tijdens de Ramadan

Je zou denken dat je van vasten afslankt, maar het tegendeel is waar. Vaak kom je tijdens de Ramadan zelfs wat pondjes aan. Hierbij geef ik je vijf tips om dit te voorkomen!

Voorkennis over de Ramadan

Dit jaar is de ramadan van 15 mei tot en met 14 juni. De ramadan is niet elk jaar op dezelfde datum, dat komt doordat de Islamitische kalender iets anders loopt. Voor de Islamitische kalender is het altijd de negende maand, ook wel de vastenmaand genoemd. Deze benaming geeft ook meteen aan waar het om gaat. Tijdens de ramadan wordt er gevast. Er wordt stil gestaan bij mensen die het minder goed hebben, het ervaren van honger en leven met minder staat centraal.

Wat is tijdens de Ramadan niet toegestaan?

  • Van zonsopgang tot zonsondergang eten en drinken.
  • Roken en het nuttigen van alcohol is niet toegestaan. Het nuttigen van alcohol stopt zelfs al 40 dagen voor de start van de Ramadan.
  • Geslachtsgemeenschap tussen zonsopgang en zonsondergang.

Wat is er wel toegestaan?

  • Tandenpoetsen
  • Injecties die puur medisch zijn en niet voedzaam
  • Doorslikken van onvermijdelijk dingen, zoals bijvoorbeeld speeksel

Vaak wordt gedacht dat wanneer het vasten is verbroken, na zonsondergang, dat alles gegeten en gedronken wordt. Echter is dat niet zo. Er wordt namelijk vaak uit gegaan van drie eetmomenten.

Het eerste moment is tijdens het verbreken van het vasten. Het vasten wordt vaak verbroken door het eten van dadels of het drinken van melk of water. Het tweede moment is na de avondgebeden en het laatste moment is vroeg in de ochtend. Het is ook niet de bedoeling dat de hele dag wordt ingehaald in een keer. De profeet heeft gezegd dat je je maag voor een derde mag vullen met voedsel, een derde met vocht en een derde met adem. Welke gerechten gegeten worden is wisselend in de diverse stromingen en afkomst. Marokkaanse gebruiken zijn namelijk anders dan bijvoorbeeld Turkse.

Tip 1; Eet eiwitrijk en koolhydraatarm.

De Ramadan draait zoals je hebt gelezen dus niet om afslanken. Toch kan je wel keuzes maken in gerechten die je eet en de hoeveelheid hiervan. Probeer het liefst koolhydraten te beperken. Kies bij de maaltijden voor een goede portie groenten, zo’n 200 gram. Een portie vlees of vis van ongeveer 120-150 gram, eventueel wat zuivel en een kom soep. Vermijd rijst en aardappelen het liefst of beperk ze waar mogelijk tot maximaal 1 opscheplepel.

Kies bij het eetmoment in de ochtend voor een eiwitrijke maaltijd. Dit zorgt ervoor dat je langer verzadigd blijft en de dag met een goede bodem kunt beginnen. Inspiratie nodig? Uiteraard kan het een lekker PowerSlim ontbijtje zijn. Maar ook kwark, yoghurt, kaas en eieren zijn goede opties.

Tip 2; Zorg voor lichaamsbeweging!

Sporten tijdens de Ramadan kan erg zwaar zijn, maar uiteraard kan je wel blijven bewegen. Ga een stukje wandelen. Pak de fiets in plaats van de auto en neem de trap in plaats van de lift.

Tip 3; Drink voldoende.

Drink voldoende na het verbreken van het vasten, om je lichaam gehydrateerd te houden en te zorgen dat je niet overeet bij de maaltijden. Zo’n 1,5 tot 2 liter vocht is voldoende. Natuurlijk hoeft dit niet in een keer, maar zorg wel dat je dit gedurende de nacht en voor zonsopgang hebt gedronken. Het liefst natuurlijk water. Dit voorkomt dat je veel onnodige calorieën en koolhydraten/suikers nuttigt. Koolhydraten en suikers uit (fris)drank en fruitsap zorgen namelijk voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Na die snelle stijging zorgen ze ook voor een snelle daling. Bij deze daling krijg je trek en daarmee opnieuw behoefte aan eten. Dit kan het vasten gedurende de dag bemoeilijken.

Tip 4; Suikerfeest!

Het einde van de ramadan wordt gevierd met het Suikerfeest. Deze dag begint vaak met het ochtendgebed. Familie en samenzijn staan gedurende deze dag centraal. Gezamenlijk eten en voornamelijk veel zoetigheid eten. Uiteraard is deze dag een feest en moet je daar zeker van genieten en aan deelnemen. Wil je genieten met mate? Kies dan voor een gerechtje waar je enorm van geniet. Zo mag je van jezelf toch mee doen, maar overeet je niet.

Gebruik van PowerSlim

Tijdens de ramadan is het mogelijk om de begeleiding van PowerSlim voort te zetten. Met Yosta of Wayda zal je jou schema aanpassen aan de vasten tijden en zorgen dat je zo veel als mogelijk in vetverbranding blijft.

De volgende punten zijn dan belangrijk:

  • Het is belangrijk dat bij ”Iftar” een goede maaltijd nuttigt wordt waardoor je in ketose (vetverbranding) blijft.
  • Doorgaans worden er 2 maaltijden (Iftar en Sahoor), vlak na zonsondergang en vlak voor zonsopgang gegeten. De tijd tussen Iftar en Sahoor zo kort dat u wellicht nog verzadigd van de Iftar.
  • Veelal eten mannen tussen 00-01:00 uur nogmaals omdat zij vaak langer wakker zijn voor het gebed in de moskee. Vrouwen hoeven voor dit gebed niet perse naar de moskee en kiezen er veelal voor op eigen tempo te bidden en op tijd te slapen.
  • Naast de voeding is voldoende nachtrust ook erg belangrijk.

 

Met PowerSlim zullen er 3-4 producten gebruikt worden (afhankelijk van hoe vaak een snack genomen wordt), hoe dit ingezet zou worden is geheel afhankelijk van uw wensen en mogelijkheden. Bespreek deze met Wayda of Yosta!

 

Vertel uw netwerk over ons

About the author

Beach Balance Voedingskundige begeleiding is een diëtistenpraktijk waar drie enthousiaste diëtisten werkzaam zijn. Wij helpen je graag om je doel te bereiken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

UA-65525267-1